“ Verander niet het landschap waarin je werkt,
maar je eigen perspectief om haar anders te zien.”

Onze Missie

Ikidea wil organisaties leren om weerbaar te zijn om in te kunnen spelen (adaptiviteit) op de dynamiek van de samenleving. Niet door een 'magic bullet' maar door stap voor stap verder te komen met verhalen in en rond uw organisatie waarin de mogelijke veranderingen verscholen liggen. Een andere manier van kijken om ideeën en mogelijkheden te genereren door informatie en datat-alanalyse. Om die andere manier van kijken mogelijk te maken, doorlopen wij met u drie fases:

Fase 1 het loskomen van het huidige vertoog en mindset door u anders te laten kijken

Fase 2 het uitweken van een nieuwe mindset of een idee in behapbare kleine stappen en die uittesten wat het betekent voor uw medewerkers, uw organisatie en uw omgeving

Fase 3 het eigen maken van de nieuwe werkwijze met de gehele organisatie


 

Complexiteit

Beter inzicht in dynamische systemen kan een ander perspectief brengen in complexe vraagstukken. Het is niet de belofte van een magic bullet, wel de belofte van nieuwe inzichten en concreet handelingsperspectief. Het is een benadering van kleine veranderingen die grote gevolgen kunnen hebben. Alsof een bal balanceert op de top van de heuvel en met een klein zetje de heuvelafwaarts rolt. Juist het durven zetten van deze kleine haalbare stappen naar vooraf onzekere resultaten geeft controle, inzicht, inspiratie en betrokkenheid.

Ikidea heeft zich verdiept in de betekenis van de complexiteitstheorie als vertrekpunt voor organisaties en netwerken. Welk profijt kun je hieruit trekken? Hoe kun je complexe vraagstukken terugbrengen naar eenvoud die een mate van voorspelbaarheid geeft en daarmee (be)grip op de eigen organisatie en het netwerk waarin je opereert.

Om ruimte te geven aan complexiteit en richting te geven aan organisaties waarin menszijn centraal staat, past Ikidea vier principes toe. Zie deze principes als het uitgangspunt waar vanuit we alles doen. 


A. Heb een evolutionair dOel
Waarin Menszijn centraal staat

Organisaties zijn gewend te denken vanuit de klant. Dat is hun eigen perspectief. In een wereld waarin informatie leidend is, is de klant degene die het heft in handen heeft. Door deel te worden van zijn leefwereld en van daaruit diensten en producten met elkaar te ontwikkelen ontstaat een duurzame relatie die van toegevoegde waarde is. Door de mens weer te zien, ben je als organisatie in staat tot persoonlijk contact tot tevredenheid van beide kanten.


B. Wees betrouwbaar
de mens deugd

Vertrouwen is de absolute voorwaarde in een persoonlijke menselijke relatie. Je wilt weten waar je aan toe bent. In hoge mate kunnen voorspellen wat je mag verwachten. Door betrouwbaar te zijn ontstaat er een robuuste relatie. Betrouwbaar door waar te maken wat je zegt. En betrouwbaarheid door uit te gaan dat iemand een goede intentie heeft. Wel check and balances geen controle. Vanuit de complexiteit theorie betekent dat het organiseren van direct feedback zodat je weet waar je staat.


C. DURF CREATIVITEIT LOS TE LATEN In JE ORGANISATIE
Koester innovatie en heterogeniteit

Wij denken dat de grenzen tussen de omgeving en een organisatie altijd fluïde zijn. Steeds meebewegen in een veranderende omgeving in plaats van steeds energie steken in het veranderen van de organisatie. Stop met reorganiseren, speel in op de mens. Steek energie waar ruimte en nieuwe ideeën ontstaan in plaats van energie steken in waar het vastloopt omdat vervolgens vlot te trekken. Maak de organisatie robuust in flexibel denken en in het opnemen van nieuwe ideeën, werkwijze en energie. Vanuit de complexiteitstheorie do je dat door zoveel mogelijk verschillende perspectieven (diversiteit) in te brengen een om ruis toe te laten in je processen zodat je ervan kaan leren welke veranderingen mogelijk zijn.


 
 

D. Iedereen is gelijkwaardig in eigenheid
Geef Eigen verantwoordelijkheid

We weten het. Als je de mens in de medewerker en de klant koestert dan ontstaat er ruimte voor iemand om in zijn kracht te gaan staan. Om het maximale uit zichzelf te halen omdat hij of zij intrinsiek gemotiveerd is. Omdat je je dan als gelijkwaardige behandeld voelt, je erbij hoort en kan meedoen. Eigen verantwoordelijkheid brengt zoveel meer op, maar vraagt om vertrouwen en het zien van iemand behoeftes en talenten. Vanuit de complexiteitstheorie spreken we over netwerken

 

 
 

E. WEES JEZELF. PAS JE AAN HET TEAM
Benut het talent

Heterogeniteit geldt ook voor iedereen die werkt in uw organisatie. We hebben de neiging mensen te betrekken waarin we ons herkennen in plats van de diversiteit te zoeken: in leeftijd, in opleiding, in afkomst, in interesses, in waar je woont, in geloof, in opvoeding en in talenten. Door jezelf te blijven voeg je veel toe aan een team. En in dat laatste woord zit wel de crux, want je moet het wel samen doen. Alleen samen ga je ver komen.

 
 

Heelheid

Heelheid gaat om de mens en systeem als geheel. Een mens is ten diepste een sociaal wezen dat gezien en gehoord wil worden, erbij wil horen en er toe wil doen. Als kind, vader of moeder, als burger, als werknemer of werkgever, als in iedere rol die hij of zij vervult in de maatschappij. Ontneem deze waarden en de mens zal zich verloren voelen. U bent een klant kwijt. Aandacht geven, elkaar ontmoeten en leren kennen en samen beleven, dat slaat een brug naar een affectieve relatie. 

In veel organisaties is echter het rationele ver boven het emotionele, het intuïtieve en het spirituele geplaatst. Het ontneemt daardoor de ruimte voor heelheid met als gevolg dat de klant zich niet erkend voelt in hetgeen de organisatie zegt. Vertel een verhaal, een mythe waarmee mensen zich kunnen identificeren. Maak dat verhaal waar door te doen waarvoor je staat, de verwachting te honoreren ook als het fout gaat. Ook dat is heelheid, het lef om te erkennen wat fout gaat en dat recht te zetten naar eer en geweten.